کد مطلب:164500 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:180

در کرامت و افضلیت و سخاوت و شجاعت و عبادت و تقاوت و مصیبت امام حسن
فصل اول: در افضلیت امام حسن از امام حسین، در افضلیت ائمه از انبیاء و بیان اقوال و ادله ی اقوال و استدلال، در افضلیت ائمه به آیه ی مباهله، در استدلال به تفسیر اولوالعزم و بیان آیه ی: (و سئل من ارسلنا) [1] ، در تفصیل دادن بعضی حضرت قائم را و استدلالش و جواب آن، در بیان مذاهب حق، در تفضیل بعضی از ائمه بر بعضی دیگر و افضلیت امیرالمؤمنین از همه، در تحقیق اینكه افضلیت ائمه را به عقل نتوان استدلال نمود و معین رجوع به آیات و اخبار است، در ادله ی ظنیه بر افضلیت حسن از حسین و بیان قسمت خوشه ی انگور و ابیات حسین در حضور پیغمبر، در شرافت دست طرف راست بر چپ و احكامی كه بر این مسأله در كتب فقهیه مترتب می شود از طهارت تا دیات و ادله ی ظنیه ی كه توان تفضیل حسن را ثابت نمود هفت است.

فصل دوم: در اینكه مصیبت حسن اصعب و اعظم است از مصیبت سیدالشهداء و استدلال بر آن.

فصل سوم: در كرامات حسن، در ذكر سبز شدن درخت خرمای خشك و ثمر آوردن، در مبدل كردن حسن مرد را به زن بنا بر روایت بحار، در اخبار حسن به اینكه فلان گاو معین آبستن و گوساله ی شكم او پیشانی و سر دنب او سفید است.

فصل چهارم: در مكارم اخلاق حسن و زهد و عبادت و سخاء وی، در فضیلت


حسن و پیاده رفتن به حج، در كثرت بكاء حسن، در مقاسمه ی آن جناب مال خود را با خدا در سه دفعه، در خروج آن جناب از همه ی اموالش، و در راه خدا دادن در دو دفعه،در سماع [2] حسن وحی نازل به پیغمبر را، عطاء كردن هزار تومان به سائل، در حیاء حسن، در اشعار حسن، در نصایح، در شجاعت حسن، در ثواب گریه بر حسن، در گریستن پیغمبر بر حسن.

فصل پنجم: [در ابكاء و بكاء و ثواب ماتم امام حسن است.]

فصل ششم: در شهادت حسن، در غلط بودن زهر در آب ریختن، در سؤال حسن از حسین از سبب سبزی رنگ مباركش، در دین حسن عزرائیل را.

فصل هفتم: در امور واقعه بعد از شهادت حسن، در فروریختن جگر حسن در طشت، در تیرباران بر جنازه ی حسن، در شعر ابن عباس، در شعر ابن حجاج، مناظره ی فضال بن حسن با ابوحنیفه، در مرثیه ی حسین بر حسن و بیان محسنات شعریه. در قصیده ی مؤلف در ماتم حضرت امام حسن.


[1] زخرف 45:43.

[2] سماع: شنيدن و گوش فرا داشتن.